Fribourgse koeien

12 september 2011 - Drauffelt, Luxemburg

Ik ben weer te laat met m’n verslag maar dat is nu toch niet zo erg want we hebben hier geen internet. Ik kan het dus toch pas posten als we weer in Drauffelt zijn, waardoor jullie het dus niet merken.

Oke het gaat dus over zaterdag. We hadden vrijdag al plannen gemaakt om naar een koeien optocht te gaan, want Mariëlle was door andere meiden van haar uni uitgenodigd om met hun daar naar te komen kijken. En we zouden vervolgens even kijken wat die meiden wilden doen.

Maar jullie weten ondertussen wel al dat het bij meestal niet helemaal loopt zo als vooraf gepland, en zo ook vandaag dus weer. Wand we stonden al te laat op dus we moesten zeggen dat we later kwamen, toen we daarna in de stad aan kwamen bleek dat de hekken voor de optocht er al stonden en dat wij aan de andere kant stonden dan die meiden. Wat betekende dat we daar niet naar toe konden voor de optocht voorbij was.

Dus zijn we zelf maar een goed plekje uit gaan zoeken om de optocht goed te kunnen zien. De optocht was, bleek toen we er een tijd naar hadden staan kijken en het systeem snapte, toch niet een koeien optocht maar meer een regio tocht. Er wam namelijk van elke regio rond Fribourg eerst een bord met de naam vervolgens een met het wapen en dan een heel stel dingen waar die streek om bekend was. Bij sommige waren dit inderdaad koeien. Dit waren van die echte alpen koeien met van die groten bellen. De koeien waren ook heel leuk versierd met een soort kerst boompjes op hun hoofd met ballen in de kleuren van de streek. Verder waren alle mensen die mee liepen in de originele kledij van die streek. Dan was er vaak nog een wagen die mee reed met, als er koeien uit die streek kwamen, kaas. En anders was het iets van groente of druiven. Er hebben een aantal fanfares mee gelopen de een leuker, de ander mooier versierd. Vaak kwam daar achter nog een aantal clubs uit die regio zo als een voetbalclub of een knutselclub, er kwam ook een carnavalsclub langs met super toffe maskers en pakken.

(zeker even bij de foto’s kijken dan word er een stuk meer duidelijk)

en als laatste kwam er dan geen regio meer maar nog een algemene groep die een beetje over de geschiedenis vertelde van wat er in de 70er jaren was gebeurd en in de 80er jaren. En ze vertelde over een kunstenaar, allemaal wel van uit deze buurt, we hebben dus besloten om, ondertussen vandaag zondag maar toen morgen, naar het museum van die kunstenaar uit de optocht te gaan. Ik vertel later wel hoe hij heet want dat ben ik even vergeten.

Toen de optocht klaar was kreeg Mariëlle een sms of we dan nu met die meiden wouden gaan zwemmen, maar wij hadden geen zwem spullen dus dat werd hem ook niet. En hebben wij besloten maar even door de stad te slenteren, we hadden het ondertussen ook erg warm en we waren hongerig. Toen hebben we eerst een broodje gekocht en vervolgens nog een eisje. Daarna konden we er weer tegen aan en hebben we een heel stuk door de stad gewandeld. Mariëlle heeft ons de weg naar haar school laten zien en ook haar school natuurlijk, daarna zijn we weer naar beneden gaan lopen richting de oude stad. Mariëlle had aan het begin gezegd dat het een hele kleine stad was waar je overal lopend kon komen. Maar, ondertussen waren we al helemaal beneden, toen ik helemaal boven op de berg een hele mooie brug zag en die toch perse nog even wou bekijken hadden de meisjes daar eigenlijk niet zo’n zin in. Ik heb ze half overgehaald en half gewoon voor ze uit gelopen zo dat ze, omdat we bij elkaar moesten blijven, wel moesten volgen. Eenmaal boven wouden ze niet toegeven dat het boven heel mooi was en hebben ze dus de hele tijd voor de grap gezegd “he wat lelijk, even een foto nemen om te onthouden dat ik hier niet meer naar toe hoef te komen”.

Ondertussen hadden we wel al 2 uur naar koeien staan kijken en zo’n 3 uur gelopen dat we nu toch wel heel graag terug wilden. Geluk bij een ongeluk dat we zover omhoog zijn gegaan want toen konden we het eerste stuk lekker naar beneden. Beneden hebben we nog even bij de rivier gezeten en daarna naar huis gegaan. Halverwege hebben we bedacht dat we nog wat eten wouden hebben maar bij de winkel aangekomen bleek dat die al van af 4 dicht was en dat het ondertussen 5 uur was. Wij naar huis en eerst gedoucht want iedereen zweette als en otter. Vervolgens toch nog even boven het huis gekeken waar wonder boven wonder nog een klein kaas winkeltje open was waar we wat melk voor de volgende ochtend hebben gehaald en wat tomaten om de restjes van de avond hier voor en de avond daar weer voor wat op te leuken. Heerlijk gegeten en vervolgens zijn we nog even uitgegaan. Want Mariëlle was weer uitgenodigd door die meiden om dan nu even wat te komen drinken, nou hier was natuurlijk niets op tegen en het was een goede manier om wat te socializen. Na ongeveer anderhalf a twee uur had ik er dan toch wel genoeg van aangezien ze allemaal Luxemburgs praten en dat toch lastig is om dat dan te verstaan in zo’n groep. En toen Mariëlle vervolgens vroeg of we nog wouden blijven was dat dus niet zo en zijn we gezellig naar huis gegaan, wat zij overigens ook geen probleem vonden want Mariëlle vond het het belangrijkst om haar gezicht even te hebben laten zien en Annelous spreekt wel Luxemburgs maar had ook niet echt een klik.

Thuis hebben we nog een film gekeken met heel veel ijs, maar ik was zo moe dat ik het einde van de film niet heb gezien. Volgens mij de meiden wel en ze hebben vast ook nog wat meidenpraat gehad, want ik heb al dit hele bericht kunnen schrijven, er zijn al zo’n 6 keer kerk klokken geklonken en er zijn hele actieve parkietjes op het balkon onder ons maar ze slapen gewoon door. Ik denk dat ik maar ga aanbieden om brood te halen en dan denk ik dat ze als ik terug ben wel wakker zijn.

Verder hebben we vandaag, dus zondag niet heel veel noemenswaardigs gedaan, we hebben wat eten gekocht. En daar een mega maaltijd salade met ei en kip mee gemaakt en we hebben wat uitgerust en films gekeken. Niet meer naar het museum dus maakt het ook niet meer uit hoe de kunstenaar heette.

Morgen wanneer ik dit bericht pas kan posten gaan we waarschijnlijk ook niets doen want dan gaan ik en Annelous weer naar huis terug en moeten dan zo’n 6 uur in de trein, dat word dan veel lezen en films kijken. Wel gaan we morgen nog voor dat we weggaan nog even een seizoen “Friends” over zeten.

1. mama:
    13 september 2011
    Leuk dat je al met je log begonnen bent, ziet er goed uit. Weet je al wanneer je terug bent in Den Haag? Doe iedereen de groeten en nog veel plezier de komende dagen!
  2. Mieke:
    13 september 2011
    Hey Tim leuk verhaal. Dat wordt wat als je echt gaat reizen. We zullen je dan op de voet volgen, leuk hoor. En voor nu ook nog veel plezier.
  3. Irma:
    13 september 2011
    Tim, wat een toestand met .... koeien. Leuk om te lezen! Ik ga alles volgen wat je de komende maanden gaat schrijven. X, je flotante
  4. oma:
    13 september 2011
    Dat was een heel verhaal Tim, en dat is nog maar het begin. Zie ik je nog voordat je echt ver weg gaat?
  5. astrid:
    14 september 2011
    heey tim supper leuk je eigen blog wel alles wat je doet op schijven zelf als je word op gegeten typ dan maar S.O.S. haha grapje hoor
    xxxx astrid :)
  6. mama:
    14 september 2011
    Erg leuke foto bovenaan, mooi gezien.
    Heb je nog nagedacht over de tas of de rugzak? Weet je of die ene nog op marktplaats staat?
  7. Paps:
    15 september 2011
    Wat een boeiend verslag, dat beloofd wat. Ik heb me meteen aangemeld om niets te hoeven missen. Veel groeten aan de Konijnenbergen x Paps.