Nyepi

27 maart 2012 - Mengwi, Indonesië

nou dat heeft een tijd geduurd, want ik zit nu al een week in bali, maar nu heb ik eindelijk een beetje teid waarin ik niet weer iets nieuws in me op neem dus waarin ik kan vertellen hoe ongelovelijk het hier is.

ik ben dus aangekomen op bali na dat ik een beizondere reis achter de rug had, maar dat is niets nieuws. ik was de 14e naar melbourne gegaan om daar mijn visum op te halen voor balie want ik heb een speciale. en vervolgens zou ik de bus nemen naar sydney, een heerlijke rijs van 10 uur in een bus stoel! beld me moeder 15 minuten voor ik weg ga op met het nieuws dat mijn vliegtuig van sydney naar melbourne fliegt en dat ik dus mischien wel gewoon in melbourne zou kunnen blijven, maar 15 minuten is een beetje kort om alles om te gooien. ik na 10 uur op het fliegveld in sydney zeggen ze inderdaat dat ik gewoon in melbourne had kunnen opstappen. ik heb dus 10 uur in het fliegtuig gezeten om vervolgens 2 uur terug te vliegen! zonde van mijn geld en zonde van de benzine!

maar goed na nog 3 uur op het fliegveld te hebben gewacht omdat het slecht weer was en mijn fliegtuig niet vertrok ben ik tog goed aangekomen in bali, waar muriel net aan kwam en ik dus gelijk door kon naar mijn nieuwe tijdelijke huis!

eerste dag: niets gedaan

tweede dag: scooter gehuurd

volgende dagen: ik ben naar een vriend van muriel gegaan die een soort open huis heeft voor allemaal mensen omgewoon wat andere mensen te leren kenen wat natuurlijk voor mij wel leuk was omdat ik hier nog niemand kende.

ik ben op onderzoek uitgegaan met mijn scooter en dat is zelfs als ik probeer goed te reiden altijd langer dan het zou moeten zijn maar op die manier zie je wel leuke dingen.

er logeert nu een mijsje (teresa) bij muriel dus daar ben ik mee opstap gegaan, we zijn naar een aapen bos gegaan en om er te komen duurde het 2,5 uur om terug te komen duude het 30 minuten dus daar is iets bijzonders gebeurd! het apen bos was heel leuk met allemaal aapjes die op je schouder kwamen zitten, en wij zijn naar een plek gegaan die minder touristisch was en dus geen agresive aapen had, wat ik wel fijn fond.

verder viel ik met mijn neus in de ROOM boter, want ik kwam aan en een dag later beggonnen de seremonisch voor het nieuwe jaar van bali, dus dat is natuurlijk heel leuk om allemaal mee te maken, zeker in een klein dorpje als dit want dan mag je echt mee doen. zo heb ik mee gebeden en ben gereinicht en ik mocht in een optocht mee lopen met het dragen van een van de seremoniele flaggen. vervolgens twee dagen later was het de voor avond van nyepi waarop iedereen veel muziek maakt en met grote ogo ogo's, monsters rond loopt om de boze gesten te verjagen. vervolgens is de volgende dag helemaal donker en mag er niet worde gepraat of gegeten of licht aan worde gedaan omdat dan als de geesten weer terug komen en boven bali zijn ze niets zien en dus denken dat ze op de verkeerde plek zitten en dus verder gaan. wij hebben een beetje geceat, net als alle balinezen want dat is half gebruikelijk om te kijken of je het systeem kan beaten. dus wij hadden een kamer met licht die we met doeken hadden af gedekt en waar we tv konden kijken. of terwijl super tof want ik heb dus een van DE belangrijkste seremonisch mee mogen maken op bali.

ik heb nog een meisje uit australie gemeet omdat we hier nu tog alebij zijn en dat wel gezellig was.

ik heb een andere vriend van muriel ontmoed omdat ik daar mischien kan werken inruil voor duiklessen wat natuurlijk heel gaaf zou zijn.

envandaag is teresa jarig dus gaan we keisersmar'n maken en naar kuta.

veel plezier daar in het langzaam warmer wordende europa uit het heerlijk tropische Bali

1. Paps:
    29 maart 2012
    Ik heb de indruk dat dit een hele mooie afsluiting van je trip around de world wordt. Prachtige foto's. Volgens mij moet ik wat geld overmaken voor de kapper anders krijg ik een staartmans terug in NL. Have fun veel groeten aan Muriel xxx Paps
  2. Victor:
    6 april 2012
    Pff ik denk dat ik nu toch wel moet toegeven dat jij het daar wel goed hebt... Ben benieuwd naar alle verhalen als je terug bent maar voor nu is het nog even wachten op je volgende blog! Veel plezier nog xx ps wat is er zo bijzonder geweest dat je een marge van 2 uur hebt op een reis?